آموزش کامل گوگل آنالیتیکس چگونه می باشد و در چه نکاتی را باید در ان راعایت کرد؟

 گوگل آنالیتیکس چیست؟

 گوگل آنالیتیکس ابزاری برای تحلیل و آنالیزکردن سایت می باشد. که گوگل به صورت رایگان در اختیار وب مستر ها قرار می دهد. این ابزار تحلیل‌ گر می‌ تواند اطلاعات بسیار کاملی را دربارۀ ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و کلی اطلاعات و گزارش های دیگر سودمند را در اختیار مدیران وب ‌سایت ها قرار بدهد‌.

این ابزار یک سایت معمولی محسوب می شود که در آن بخش‌ های مختلفی قرار گرفته شده است. و در واقع می ‌توان از هر کدام از بخش‌ های آن بهره بر د.

اما وقتی به صورت حرفه ‌ای باشید. و با قسمت‌ های آن به طور کامل آشنایی داشته باشید. هیچ وقت آن را با یک سایت ساده مورد مقایسه قرار ندهید. و در حقیقت آن را از بسیاری از نرم افزارهای پیچیده در دنیا قوی ‌تر و بهتر می‌ دانید. برای آن که درک بهتری از آن داشته باشید، با ما همراه باشید.

گوگل آنالیتیکس از یک SDK که مخفف کلمه Software development kit می باشد استفاده می ‌کند. امکان جمع‌ آوری اطلاعات از سیستم عامل ‌های مورد استفاده در گوشی های تلفن همراه یعنی IOS و Android را فراهم می سازد.

این ابزار به شما امکان رصد وب‌ سایت‌ها، بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی را می ‌دهد. علاوه بر این شما می ‌توانید گزارش‌هایی را بدهید که به طور کامل مطابق با پارامتر‌های مورد نظر شما شخصی ‌سازی شده باشند.

 

آموزش کامل گوگل آنالیتیکس
آموزش کامل گوگل آنالیتیکس

چرا استفاده از گوگل آنالیز مهم است؟

قبل از این که بخواهیم وارد بحث فنی در مورد آموزش در گوگل آنالیتیکس و نحوه استفاده از آن شویم، باید این رابدانید که این ابزار چه سودی برای کسب ‌و ‌کار آنلاین ما دارد. و دقیقاً ما چه اطلاعاتی از آن می‌ گیریم.

به صورت ساده، گوگل آنالیز ابزاری می باشد که رفتار بازدید کنندگان، مخاطبان و تمامی مشتریان وب ‌سایت ما را به هنگام حضور در آن بررسی و گزارش می ‌کند. پس می ‌توانیم انتظار داشته باشیم که به چند سؤال زیر پاسخ دهد:

  • میزان بازدید از وب‌ سایت ما چگونه است ؟
  • بازدید کنندگان مواقع حضور در وب ‌سایت ما چه کاری را انجام می ‌دهند؟
  • چه زمانی بیشتر بازدید کنندگان به وب‌ سایت ما مراجعه می ‌کنند؟
  • چه قسمت هایی در وب ‌سایت ما بازدید کنندگان را جذب ان می کند ؟
  • بازدید کنندگان چگونه و از چه طریق وب ‌سایت ما را پیدا می ‌کنند؟
  • عکس العمل بازدید کنندگان نسبت به محتوای وب‌ سایت چگونه است؟

 وقتی که ما به عنوان صاحب  یک وب‌ سایت بدانیم که بیشتر ترافیک ما به صورت ارگانیک است یا خیر. یا به صورت مستقیم می باشند و یا از وب‌ سایت‌ های دیگر ارجاع داده می شوند. به راحتی نقاط قوت و ضعف وب ‌سایت خود را پیدا می کنیم و می‌توانیم تمامی ایراد های ان را رفع کنیم .

وقتی که با بررسی‌ های خود به این نتیجه رسیدیم که بازدید کنندگان بیشتر به سراغ چه محتوایی از وب‌ سایت ما می ‌روند. و نحوه حرکت آن ها در میان صفحه های متنوع وب ‌سایت ما به چه صورت می باشد. این امکان برای ما فراهم می باشند که مسیرهای پر ترافیک را تقویت کنیم و مسیرهایی که سبب دور شدن بازدید کنندگان می‌ شوند،  راحذف کنیم.

 

 مراحل نصب گوگل انالیتیکس

 

ساخت اکانت گوگل

برای شروع نصب باید از یک حساب گوگل (Google) یا جیمیل (Gmail)استفاده کنید. اگر حسابی از قبل ساخته شده دارید؛ نیازی به حساب جدید نمی باشد. می‌توانید به مرحله‌ ی بعدی مراجعه کنید.

 در صورتی که اکانت گوگل ندارید، باید  به ساخت آن اقدام کنید. برای ایجاد حساب گوگل، تمام اطلاعات خواسته شده در فرم ثبت ‌نام را تکمیل کنید. با رسیدن به مرحله ‌ی بعد از شما این سوال پرسیده خواهد شد که علاقه ‌مند به ایجاد نمایه عمومی +Google هستید یا ن؟ انتخاب این مرحله اختیاری هست.  حالا شما صاحب یک حساب کاربردی Gmail در گوگل می باشد. که کلید ورود شما برای رسیدن به دیگر مراحل نصب گوگل آنالیز است.

 

2.     استفاده از اکانت گوگل برای ورود

 

در این مرحله پس از وارد شدن به سیستم حساب خود، به آدرس وب ‌سایت آموزش کامل گوگل آنالیتیکس بروید و با کلیک بر روی گزینه‌ی “Access Google Analytics” در قسمت بالا سمت راست، به صفحه‌ ی جدید مراجعه کنید.

 در این صفحه برای نصب گوگل آنالیتیکس، روی گزینه ‌ی«ثبت‌نام» کلیک کنید. در این ‌جا شما باید یک بخش بسیار مهم را برای استفاده از آنالیتیکس تعریف کنید و آن هم این است که قصد بررسی و زیرنظر داشتن یک برنامه تلفن همراه را دارید یا هدف مورد نظر، وب ‌سایت تجاری شما است.
بعد از مشخص کردن این بخش، سراغ پر کردن فرم ها بروید:

  • نام کاربری
  • نام وب سایت
  • ادرس وب سایت خود
  • انتخاب گروه صنعتی
  • گزارش منطقه زمانی

در نهایت، روی دکمه آبی رنگ «دریافت شناسه پیگیری» کلیک کنید.
در این بخش از آموزش،  یک پنجره برای شما باز می شود که توافق ‌نامه شرایط خدمات گوگل آنالیز دیده می شود. قبل از ادامه‌ ی کار باید این توافق ‌نامه را قبول کنید. با قبول کردن این توافق‌ نامه استفاده از آنالیتیکس، کد رهگیری منحصر ‌به ‌فردی نمایش داده می ‌شود که باید در وب‌ سایت شما مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

3.      نصب کد پیگیری

برای این‌ که در هر مرحله، نصب گوگل آنالیتیکس انجام شود و بتواند گزارش‌های مختلف درخواستی بررسی و ثبت کند، باید کد پیگیری را در تمامی صفحات وب سایت خود نصب کنید. چند روش برای نصب کد در صفحات سایت وجود دارد، نحوه استفاده، به نحوه ساخت سایت شما بستگی دارد.

سایت‌های وردپرس

اسان ترین راه استفاده از آنالیتیکس، نصب پلاگین آن در سایت وردپرس مرتبط با سایت اصلی شما می باشد. پس از نصب این افزونه، به تنظیمات افزونه بروید و دنبال مکانی برای افزودن شناسه پیگیری خود بگردید.

سایت‌های ایکامرس

سایت‌ های ایکامرس و یا سایت‌ های تجارت الکترونیکی راهی دیگر است که می ‌توانید به آسانی از طریق آن گوگل آنالیتیکس را نصب کنید. برای استفاده از این سایت‌ ها فقط کافی است کد رهگیری شما به آن‌ ها داده شود و پس از آن به راحتی شروع به دیدن داده‌ ها در گزارش ‌های خود خواهید کرد.

 

 چک کردن کد گوگل آنالیتیکس

پس از نصب آموزش کامل گوگل آنالیتیکس در وب‌ سایت،باید از داده ‌هایی که در آینده به دست شما خواهد رسید، اطمینان داشته باشید. و بدانید این داده‌ ها از تمام صفحه های موجود در سایت شما به دست آمده است.

 یک ابزار بسیار مفید به نام کنترل ‌کننده گوگل آنالیتیکس  وجود دارد. که کل وب ‌سایت شما را بررسی می‌کند. این اسکن به شما خواهد گفت که آیا کد رهگیری گوگل آنالیتیکس در همه صفحات ثبت شده است یا ن.
همه کارهایی که شما باید انجام دهید این است که اسم وب ‌سایت خود را در کادر موجود این ابزار وارد کنید. و بعد بر روی دکمه‌ ی {سایت خود را بررسی کنید} کلیک کنید. اگر کد رهگیری را نصب کرده باشید، در کنار گوگل آنالیتیکس و در همه صفحات، علامت تیک را خواهید دید.

 

آموزش کامل گوگل آنالیتیکس
آموزش کامل گوگل آنالیتیکس

آموزش کامل گوگل آنالیتیکس روی وب سایت

 

نصب گوگل آنالیز کار بسیار ساده‌ای است و وقت چندانی از شما نمی‌گیرد. اما لازم است که کمی دقت به خرج دهید تا تنظیمات آن را به درستی انجام دهید. ما طریقۀ نصب و راه‌اندازی گوگل آنالیز را در یکی از مطالب قبلی وب‌سایت به صورت کامل توضیح داده‌ایم. پس اگر هنوز آن را برای وب‌ سایت خود فعال نکرده‌اید، پیشنهاد می ‌کنیم همین الان به این مطلب رجوع کنید:

 

o       یک فرهنگ لغت سریع برای استفاده از گوگل آنالیز

بعد از این که مراحل نصب به اتمام رسید، وقت آن می‌ رسد که طریقۀ استفاده از این ابزار را یاد بگیرید. قبل ازاین که شروع کنیم و وارد جزئیات ان شویم. لازم است که شما با معنای کلمات و عبارات کلیدی برای استفاده از این ابزار آشنا شوید. شما چندین بار طی خواندن این مطلب و استفاده از اطلاعات گوگل با این واژه ‌ها روبرو می شوید.

ابعاد :منظور از بعد یا دایمنشن یکی از خصوصیت ها و ویژگی‌های بارز وب ‌سایت یا برنامۀ گوشی محسوب می شود که می ‌تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد.

کاربران: افرادی که حداقل برای یک بار در وب ‌سایت حضور داشته‌ اند، جزو کاربران شما به حساب می ایند.

صفحات/دوره‌ها : صفحات/دوره‌ها به میانگین تعداد صفحه هایی گفته می شود که در طی یک دوره دیده شده باشد. بازدید های تکراری از یک صفحه هم در این مورد محسوب می‌شود.

میانگین زمانِ دوره : میانگین زمانی می باشد که دوره‌ های استفادۀ کاربران به طول انجام داده می شود .

تبدیل‌ها : تبدیل‌ ها مواقعی صورت می گیرند که یک کاربر تمامی هدف های شما را عملی می‌ کند. و در نهایت تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما ‌می شود. به عنوان نمونه وقتی یک کاربر در وب‌ سایت شما ثبت نام می ‌کند. یا یک خرید را انجام می ‌دهد.

کمپین ‌ها : کمپین‌ها به شما این اجازه را می‌ دهد که پارامترهای شخصی خود را برای هر صفحه ‌ای که دوست دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات فراوانی را از کاربران خود به دست آورید.

جذب: منظور از جذب، روشی می باشد که کاربران خود را به دست اورده باشید. مثلاً این امکان وجود دارد که از طریقۀ جذب یک کاربر، موتور جستجوی گوگل باشد.

 

o       منوی اصلی

در قسمت چپ صفحه گوگل آنالیتیکس خود می ‌توانید منوی آن را مشاهده کنید و بین گزینه‌ های آن جا به جا شوید.

 خانه : خانه صفحۀ اصلی  این قسمت می باشد که در آن اطلاعات کلی در مورد تمام وب‌ سایت‌ ها و برنامه ‌های گوشی خود دریافت می ‌کنید.

شخصی‌سازی : این هم به شما این اجازه را می‌ دهد تا  گزارش‌ هایی شخصی با دایمنشن ‌ها و متریک ‌های مورد نظر خود را به وجود اورید.

گزارش : این بخش هم شامل اطلاعات و گزارشات یک وب ‌سایت یا برنامۀ مشخص را در اختیار شما قرار می دهد.

مدیریت:  برای انجام تنظیمات مدیریتی حساب و همین طور دسترسی دادن به همکاران شما کاربرد دارد.

کشف: گوگل در این بخش لینک یک سری از منابع شامل ابزارها، اپلیکشن ‌ها و مقاله ها را برای شما قرار می دهد تا در صورت نیاز از آن‌ ها استفاده کنید.

 

o       سفارشی ‌سازی

اصلی‌ترین و مهم ترین قسمت این بخش داشبورد یا همان صفحۀ اصلی گزارش می باشد. که شما می‌ توانید آن را با سلیقه خود ویرایش کنی.د و با استفاده از ویجت‌ها کاری انجام دهید که تمام اطلاعات کلیدی که لازم دارید را به نمایش بگذارد.

 با یک تنظیم درست، داشبورد به شما کمک می ‌کند بدون احتیاج به چرخیدن درون گزارش ‌های استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، اکثر اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورید.

 

o       اطلاعات لحظه‌ای

اگر می‌خواهید متوجه شوید که چند نفر هم اکنون در وب ‌سایت شما هستند و چه کاری می ‌کنند. باید این بخش اجازۀ دسترسی به این اطلاعات لحظه ‌ای را به شما بدهد. شما می ‌توانید از اطلاعاتی مانند نحوۀ ورود بازدید کنندگان، تعداد صفحه های دیده شده توسط آن ها، صفحه های فعال، مکان‌ فعلی آن ها ومواردی دیگر را در این صفحه مشاهده کنید.

 

آموزش کامل گوگل آنالیتیکس
آموزش کامل گوگل آنالیتیکس

استفاده از گوگل تگ منیجر و کانتینر برای ثبت نام کردن در گوگل آنالیتیکس

یکی از روش‌ هایی که توسط گوگل برای نصب آموزش کامل گوگل آنالیتیکس و ثبت نام در آن پیشنهاد شده است. استفاده از ابزار گوگل تگ منیجر و کانتینر می باشد که روش ‌های پیچیده قبلی را حذف کرده و با چند دستور ساده می ‌توانید به راحتی آن را انجام دهید.

اگر می ‌خواهید نحوه کار با این ابزار را یاد بگیرید. و قبلاً گوگل آنالیز را بر روی وب‌ سایت خود نصب کرده ‌اید، باید کد ها و پلاگین های قبلی نصب شده بر روی آن را حذف کنید و مجدداً از این روش جدید استفاده کنید.

برای شروع کردن کار با این روش لازم می باشد که اول یک اکانت برای خود طراحی کنید. سپس به آدرس اینترنتی http://Tagmanager.google.com مراجعه کنید. تا شما را به صفحه مورد نظر هدایت کند.

در این صفحه شما باید دو قسمت مهم را تکمیل کنید. قسمت اول مربوط به اسم وب‌ سایت شما می باشد. که در همان مرحله نصب گوگل آنالیتیکس هم آن را وارد کرده ‌اید.

 قسمت دوم آن مربوط به کشور می باشد. که باید در آن کشور آمریکا را برگزینید. و در نهایت باید تیک مربوط به مطالب و نوشته ‌های همسان با وب ‌سایت خود را هم فعال کنید.

 پس از انجام این مرحله به قسمت ثبت نام یا راه‌اندازی یک کانتینر می روید و باید Container مورد نظر خود را در تگ منیجر ایجاد کنید. برای انجام آن، زیاد کار سختی را انجام نخواهید داد .و با تکمیل مراحل قبل، به سراغ این مرحله می ‌روید.

 

ایجاد کد جاوا اسکریپت و افزودن آن به وب ‌سایت

 زمانی که کانتینر شما ایجاد شد و به این نتیجه رسیدید که تگ منیجر ایجاد شده برای کار شما مناسب تر می باشد.  سپس یک کد جاوا اسکریپت در اختیار شما قرار می دهد که می‌ت وانید از آن استفاده کنید.

در قسمت بالا و در کنار نام اکانت کاربری شما یک آیدی یا کد شناسایی کانتینر داده شده .که قالب آن به صورت GTM-XXXX می باشد. با کلیک  کردن بر روی این کد وارد صفحه نصب تگ منیجر می‌ شوید و امکان دسترسی شما به کد جاوا اسکریپت به وجود می اید.

 

برای  کار با گوگل آنالیتیکس تمام افرادی که صاحب یک سایت هستند، یقینا به نرم افزارهایی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات  خود نیاز دارند. در بستر وب، یک برنامه تحلیل گر، نرم افزاری تحت وبی است که وظیفه ردیابی، اندازه گیری و آنالیز ترافیک وب سایت شما را بر عهده دارد. یکی از بهترین آن ها گوگل آنالیتیکس(Google Analytics)  است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته شده است.

 

 

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با ما