تولید محتوای آموزشی

محتوای آموزشی مجموعه ای از عکس ها متن ها، و ویدئو های صوتی و تصویری را در بر می گیرد که به کمک تکنولوژی رایانه ای طراحی می شوند تا یک مبحث درسی را آموزش دهد.

این محتواهای آموزشی توسط دبیران و استادان  این دروس و متخصصین رایانه ایجاد می شود و برای اجرا و یادگیری در اختیار دانش امور زان و دانش جویان قرار می گیرد.

با این تعریف ها معلوم است که در این شیوه تنظیم و تدریس مطالب درسی از دو روش آموزش های دیداری و شنیداری به خوبی استفاده می شود.

بهتر است این را بدانید  که افراد مختلف به سه روش کلی مطالب را  یاد می گیرند:

  1. روش شنیداری
  2. روش بصری
  3. روش جنبشی

مطالعه بیشتر: تولید محتوای درسی

اگر در تدریس مباحث آموزشی از ترکیبی از این سه روش استفاده شود، نزدیک به سه چهارم افراد می توانند به راحتی درس های خود را به خوبی یاد بگیرند.

یک چهارم باقی مانده بر روی یکی از سه روش تاکید می کنند و باید با بکار گیری یکی از آنها آموزش بگیرند. بخاطر همین می توان با اطمینان گفت که اگر بتوان در آموزش، از دو روش شنیداری و بصری یا همان دیداری  آموزش را با کیفیت بسیار خوب یاد بگیریم می توانیم اکثر متعلمان را تحت پوشش آموزش مناسب قرار دهیم.

استفاده از نرم افزارهای رایانه ای در تنظیم و تدریس دروس با توجه به گستردگی، امکانات و قابلیت هایی که دارند افراد را با اجرای این دو شیوه آموزش بسیار توانمند می سازند.

استفاده از افکت های رایانه ای  می تواند در تنظیم مطالب درسی و شیوه ارائه بسیار غنی سازد. امکانات تولید محتوای آموزشی قابل مقایسه با امکانات موجود در کلاسهای آموزش(کتابها، گچ، تخته و …) و قابل مقایسه نیست.

یکی از دلایل در صحت نظریه استفاده از آموزش های تلفیقی نیز از همینجا می توان پی برد چرا که در آموزشهای الکترونیکی نمی توان شیوه آموزشی جنبشی را پیاده سازی کرد. همچنین تعامل مستقیم میان دانشجو و استاد را نمی توان در فرآیند آموزش حذف کرد.

این ابزار آموزش به  ما  در دستیابی  آموزش فعال نیز بسیار کمک می کند زیرا که در این مورد تلاش می کنند  که به تعداد دانش جویان راه برای آموزش فراهم کنند تا هر یک بتوانند از شیوه موثر خود آموزش ببینند.

همانطور که گفته شد مدل آموزش مجازی روشی دانش پژوه محور می باشد و به تعداد دانش جویان راه برای آموزش وجود دارد و این بیشتر از همه به خاطر تعاملی تر بودن آن است.

ابزارها و امکاناتی تولید محتوا های آموزشی :

از نرم افزارهایی که معمولا در ساخت  محتوای آموزشی استفاده می شود می توانید از برنامه های :ورد، فلش، و پی دی اف استفاده کرد. این نرم افزارها قابلیت های به خصوصی WBTExpressبالایی در تولید چند رسانه ای دارد.

به عنوان نمونه : جذابیت های انیمیشن ، تصاویر نمایشی با کیفیت بالا در ترکیب با صدا به متن های توضیحی جزو این امکانات در تنظیم دروس و آموزش آن ها می باشد. محتواهای تولید شده  به صورت سی دی های   آموزشی فروخته می شوند تا دانش آموزان و دانشجویان از آن ها به صورت  کمک درسی و یا خود آموز استفاده کنند.

اما این ها بیشتر از همه در اختیار آموزش های الکترونیکی قرار می گیرند تا بتوانند در جریان یادگیری مدیریت شده از آن ها استفاده کنند و در این محصولات تولید شده ، هدف ، ارائه یک درس در غالب نرم افزار می باشد تا ، در عوض آموزشهای حضوری بکار روند.

همین طور در یک فرایند کنترل شده ، وضعیت آموزشی داوطلبان را تا آزمونهای پایانی  دنبال کنند. البته بهتر است این نکته در همین جا ذکر شود  که جذابیت های رایانه ای مورد استفاده در تولید محتوای آموزشی نباید موضوع اصلی درس را تحت الشعاع خود قرار بدهند بلکه باید در اختیار ارائه بهتر مطالب درسی باشند.

در سال های گذشته این نرم افزارها اغلب مستقیما با استفاده از همین نرم افزارها طراحی و تولید می شدند اما با افزایش تقاضای تولید ، نرم افزارهایی با هدف تولید محتوای درسی وارد بازار ها شد تا با ترکیبی از امکانات نرم افزارهای پیشین این کار را به مراتب ساده کرده اند.

مطالعه بیشتر: سئو داخلی چیست؟

کار با این نرم افزارها به مرور زمان ساده تر می شود و به احتمال زیاد در نسل های بعدی نرم افزار مدرسان، خود، می توانند با کمک آن ها به تولید محتوای آموزشی بپردازند. از نرم افزارهای پر کاربرد در این زمینه می توان بهWBTExpress اشاره کرد که بیشتر از نرم افزارهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های یک محتوای آموزشی خوب :

  • یک محتوای آموزشی خوب بسان تنظیم مطالب درسی برای آموزش باید دارای ساختار باشد و طوری باشد که  شروع مطالب و ارائه منطقی درس در آن رعایت شده باشد.
  • یک محتوای آموزشی مناسب باد بسیار جذاب باشد طوری که دانش جویان را به یادگیری مطالب درسی علاقه مند کند.
  • در یک محتوای آموزشی خوب باید در صفحه سوالات مکانی برای نوشتن سوالات و یاداشت ها باید وجود داشته باشد. هم چنین اگر بتوان امکانی برای ارسال سوال دانشجو به استاد در حین کار با محتوای آموزشی باشد بهره وری آن بهتر خواهد بود. و یا امکاناتی برای اتصال دانشجو به بانک اطلاعات برای پرسیدن سوالات خود و دریافت جواب ها.
  • یک محتوای آموزشی خوب بهتر است به شکل تعاملی طراحی شده باشد جوری که دانشجو تنها به مشاهده و یا مطالعه آن بپردازد ، بلکه دانشجو را به سمت فعالیت و کار با برنامه و محتوای آموزشی هدایت کند .
  • برخورداری از مثال های تعاملی یکی دیگر از خصوصیات یک محتوای آموزشی مناسب است. در این مثالها باید دانشجو را پس از آشنایی با موضوع درس به سمت حل مثال ها هدایت کرد.
  • ارائه مثال ها در یک محتوای آموزشی خوب باید با اشاراتی به راه حل همراه باشد و دانشجو را در مسیر روش حل و مساله هدایت کند و نه اینکه تمام راه حل را یپش پای دانش آموز بگذارد.
  • یک سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی خوب به دانشجو این امکان را می دهد که بتواند محاسبات و شبیه سازهای مورد نظر خود را به راحتی ارائه دهد.
  • در آخر هر مبحث درسی باید از دانشجو کوئز بگیرند تا  متوجه شوند که شخص چقدر از این مبحث ها را یاد گرفته و چقدر توانسته اند آن ها را درک کنند. البته شاید این مساله توسط موسسه آموزشی در کنار محتوای آموزشی به صورت مجزا انجام دهد تا بهتر بتواند نتیجه های آن را  جمع آوری و  تحلیل کند.
  • آزمون ها باید از هر دو قسمت آموزش طراحی شوند یعنی شامل سوال های مفهومی و حل کردنی باشند.
  • همانطور که قبلا اشاره شد جذابیت های رایانه ای ایجاد شده در تولید یک محتوای آموزشی نباید موضوع اصلی درس را تحت الشعاع قرار دهد بلکه باید در اختیار ارائه بهتر آموزش باشد.
  • باید در تنظیم مطالب درسی و شیوه ارائه آن ها در هنگام طراحی ساختار آن از روش های روانشناسی  آموزش استفاده کرد تا حداکثر کارایی در بکارگیری قابلیت های رایانه ای روی دهد.
  • در ارائه مفاهیم جدید کتاب شناسی و یا تاریخچه شناسی آنها ارائه می شود.
  • عکس ها، گراف ها، فیلم ها، اسلاید ها، شبیه سازی هایی مرتبط با موضوع درس ، به منظور افزایش یادگیری مفاهیم نظری یا متال های مورد بحث گنجانده شود.
  • تصویرها و نمو دار هایی مرتبط با مبحث آموزشی داشته باشد.
  • یک محتوای آموزشی خوب باید پژوهش محور باشد یعنی این که دانشجو را پس از ارائه مطالب اصلی با کیفیت مناسب برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمایی کند. به این معنی که اطلاعات خواندنی و پرسش های مفید و جالبی را به دانشجو متذکر شود تا دانشجو برای یادگیری مطالب بیشتر انگیزه اش بیشتر شود و برای یافتن آن ها منابع بیشتری با او معرفی کند تا خود دانشجو مطالب بیشتر را بیابد..
  • در تهیه مطالب درسی بهتر است از تجربه اساتید مجرب و مسلط تر استفاده شود.
  • بهتر است که شیوه تنظیم مطالب طوری باشد که در هر فصل یک دوره درسی ، مطالبی به مقدار متوسط از هر بخش در صفحات اصلی محتوای آموزشی گنجانده شود و مطالعه توضیحات و متال های بیشتر آن بخش ، با لینک های “توضیح بیشتر” و “مثال های بیشتر” به اختیار دانشجو گذاشته شود . با این روش هر دانشجو با توجه به نقاط ضعف و قوت خود ، توضیحات مطلوبش را انتخاب کرده می خواند.
  • بهتر است محتواهای آموزشی بر اساس یکی از استانداردهای بین المللی و ترجیحا SCORM و یا AICC باشد.
  • مطالعه بیشتر: تولید محتوای تبلیغاتی

در تولید محتوا های آموزشی از چه ابزار ها و امکاناتی استفاده میشود ؟

از نرم افزارهایی که معمولا در ساخت  محتوای آموزشی استفاده می شود می توانید از برنامه های :ورد، فلش، و پی دی اف استفاده کرد. این نرم افزارها قابلیت های به خصوصی WBTExpressبالایی در تولید چند رسانه ای دارد.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با ما