دیجیتال مارتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود. بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ :
مورد های زیر، ازنمونه بازاریابی دیجیتالی هستند، و بی شک باید یک دیجیتال دیجیتال مارکتینگ بر آن ها تسلط کافی را داشته باشد.
بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
استراتژی محتوا (Content Strategy)
تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
اینفلوئنسر دیجیتال مارکتینگ(Influencer Marketing)
تبلیغات بنری (Banner Advertising) و تبلیغات همسان (Native Advertising)
ایمیل دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی موبایلی یا موبایل دیجیتال مارکتینگ(یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)
بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
مطالعه بیشتر: تولید محتوا

تولید محتوا
برخی اوقات هم در فهرست ابزار های دیجیتال مارکتینگ به دو تبلیغ نیز سفارش می شود،.به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Native Advertising) هم اشاره میشود.اما خب با توجه به این که این دو فراگیر هستند و هم رده و هم سطح موارد دیگر نیستند، در موارد بالا از آنها اسمی برده نشد.
تذکر: در حال حاضر هم، در فهرست بالا ، همپوشانیهایی وجود دارد. اما چون این فهرست در بسیاری از کتابها و مراجع رسمی به همین شیوه مورد اشاره قرار میگیرد، ما هم روش رایج را مورد استفاده قرار دادیم.
سرفصل های دوره دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به دو شکل تدریس میشود. شیوهی اول، آموزش دانشگاهی است که در قالب رشته دیجیتال مارکتینگ عرضه و ارائه میشود. شیوهی دوم، آموزش دیجیتال مارکتینگ در قالب دورههای مهارتی است.
دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ – سرفصل های پیشنهادی متمم
فقط به این نکته توجه داشته کامل باشید که آموزش بازاریابی دیجیتال را نمیتوان به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ (مثل سئو و تبلیغات آنلاین و کار کردن با سوشال مدیا) محدود کرد. مهارتهای دیجیتال مارکتر باید خیلی فراتر از این موارد باشد. مثلاً مهارت ارتباطی و هوش کلامی، اسلایدسازی، درک و تحلیل شاخص، استراتژی و تفکر استراتژیک همگی بسیار ضروری هستند و کسی بدون آشنایی با این موارد نمیتواند به شکل کامل از عهدهی وظایف یک دیجیتال مارکتر برآید.
آموزش دیجیتال مارکتینگ در متمم
درسهای بسیاری در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارد که بسته به علاقه و اولویتهای خود میتوانید آنها را مطالعه کنید. هر یک از درسهای زیر شما را با دهها درس دیگر در زمینه بازاریابی دیجیتال آشنا خواهند کرد:
بازاریابی محتوایی
استراتژی محتوا
ایمیل مارکتینگ
سواد دیجیتال
چند کتاب آموزش دیجیتال مارکتینگ
کتاب فارسی دیجیتال مارکتینگ آنقدر زیاد نیست که دست شما در انتخاب آنها خیلی راحت باشید .
اما در زبان انگلیسی کتابهای آموزش دیجیتال مارکتینگ کم نیستند. ضمن اینکه در هر یک از موضوعات تخصصی بازاریابی دیجیتال هم، کتابهای فراوانی وجود دارند. نمیتوان گفت که چند کتابی که که معرفی می کنیم، بی شک جز کتاب های دیجیتال مارتینگ هستند ولی میتوان با اطمینان خاطر گفت که معروف و مشهور هستند.
کتاب دیوید اسکات با عنوان قوانین جدید بازاریابی و روابط عمومی را میتوان یک کتاب مرجع کلاسیک در زمینهی بازاریابی دیجیتال دانست. این کتاب بارها تجدید چاپ شده و نیز نویسنده، آن را بر اساس شرایط و نیازهای هر مقطع زمانی، بهروز کرده است.
کتاب ها :
کتاب اسکات بیش از جنبههای تکنیکال به ابعاد مدیریتی بازاریابی دیجیتال اشاره کرده است. اما میتواند برای همهی کسانی که علاقهمند به دیجیتال مارکتینگ هستند مفید باشد.
تبلیغات اینترنتی، بازاریابی مستقیم با استفاده از ابزارهای دیجیتال، وبلاگ نویسی، نشر دیجیتال اخبار کسب و کار، سئو، شبکه های اجتماعی، پادکستها و سایر روشهای تولید محتوا از جمله بحثهایی هستند که در این کتاب مطرح شدهاند. البته این انتظار را هم نداشته باشید با خواندن این کتاب به کلیه مطالب دسترسی پیدا میکنید.
مطالعه بیشتر: طراحی سایت خصوصی
آیا اصطلاح بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتال مترادف هستند؟
این دو اصطلاح با هم کاملا متفاوت هستند و تفاوت این دو حوزه، شبیه همان تفاوت تبلیغات و بازاریابی است.
وقتی از بازاریابی دیجیتال صحبت می شود ، منظور شناخت بازار با استفاده از ابزارهای دیجیتال، حل مشکلات و نیازهای بازار از طریق طراحی و عرضهی محصول است. در حالی که وقتی از تبلیغات دیجیتال حرف میزنیم، گمان بر این است که محصول مشخصی داریم و صرفاً میخواهیم با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، پیام خود را به مخاطب برسانیم.
گوش دادن به پادکست آموزش دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟
می توان گفت جستجو و یافتن پادکست های دیجیتال مارکتینگ فارسی آن قدر هم سخت نباشد.
اما اگر بخواهید پادکست های دیجیتال مارکتینگ را به زبان انگلیسی گوش بدهید، انتخاب پادکست های مناسب برای آموزش دیجیتال مارکتینگ چندان ساده نخواهد بود. پیشنهاد ما این است که ابتدا به سراغ سه پادکست زیر بروید و سپس سایر منابع را بررسی کنید:
مجموعه پادکست This Old Marketing (
مجموعه پادکست The Craft of Marketing
پادکست Content Talks
اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال:
باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد میشود.
به شما در محبوب شدن برندتان کمک میکند.
به دیده شدن شما در SERP موتور جستجو کمک میکند.
یک دیجیتال مارکتر چه میکند، وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
بازاریابان دیجیتال کسانی هستند که با توجه به هدف و بودجه شرکت برای افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان از همه کانالهای بازاریابی دیجیتال که استفاده میکند. در یک کسبوکاری کوچک ممکن است یک دیجیتال مارکتر همه مسئولیتهای بازاریابی دیجیتال را برعهده بگیرد
مطالعه بیشتر: بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ
آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز هست؟
به استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد. برای بازاریابی دیجیتال نوع آفلاین بود هزینههای شما ممکن است بسیار بالا باشد. از قیمتهای سرسامآور تبلیغات تلویزیونی نمیتوان صرف نظر کرد. اما در روشهای بازاریابی آنلاین روشهای بسیارکم هزینهتری موجود است.
نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
همان فعالیتهای بازاریابی که به صورت سنتی و محیطی اجرا شده است اگر با استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد در این دسته قرار میگیرد:
بازاریابی محیطی ارتقایافته
رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی:تبلیغات رادیو، اسپانسر شدن برنامهها
تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی:تبلیغات تلویزیونی، تله شاپینگ
تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی بازاریابی تلفنی :تماس سرد، پیامکی، کد QR
مطالعه بیشتر: آموزش استفاده از گوگل ادز
دیجیتال مارتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود. بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
کتاب دیوید اسکات با عنوان قوانین جدید بازاریابی و روابط عمومی را میتوان یک کتاب مرجع کلاسیک در زمینهی بازاریابی دیجیتال دانست. این کتاب بارها تجدید چاپ شده و نیز نویسنده، آن را بر اساس شرایط و نیازهای هر مقطع زمانی، بهروز کرده است.
همان فعالیتهای بازاریابی که به صورت سنتی و محیطی اجرا شده است اگر با استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد در این دسته قرار میگیرد:
بازاریابی محیطی ارتقایافته
رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی:تبلیغات رادیو، اسپانسر شدن برنامهها
تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی:تبلیغات تلویزیونی، تله شاپینگ
تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی بازاریابی تلفنی :تماس سرد، پیامکی، کد QR