سئو موبایل  چیست این  بهینه ‌سازی نسخه موبایل سایت  اشاره دارد. همین طور تمرینی جهت بهینه‌ سازی مطلب های وب سایت شما برای رسیدن به رتبه ‌بندی مناسب  در نتیجه های  موتورهای جستجو می‌باشد. بهینه ‌سازی نسخه موبایل باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت شما می شود. موتورهای جستجو بسیاری موجود است .ولی در بحث سئو موبایل ،موتور جستجو گوگل نقش مهمی را به همراه دارد.

امروزه مردم زمان بیشتری را با موبایل و تبلت های خود سپری می کنند . اما بسیاری از سایت ها فعلا در صفحه نمایش های مختلف به خوبی ارائه نمی شوند. اگر می خواهید سئوی موبایل خود را بهبود ببخشید. باید عمل کرد سایت خود را بهبود ببخشید.

سئو موبایل عوامل گوناگونی همچون سرعت، ریچ اسنیپت ها و شکل ظاهری سایت طراحی سایت ریسپانسیو‌  را شامل می شود و تمرکز آن بر بهبود تجربه کاربری در گوشی های هوشمند می باشد.

بنا براین با این کار  ترتیب ترافیک کاربران گوشی های هوشمند را از دست نمی دهید. اگر سایت شما برای موتور های جستجو بهینه شده باشد.با رعایت کردن چند نکته که در اامه مطلب گفته شده است .می توانید آن را برای نسخه موبایل هم بهینه سازی کنید:

سئو موبایل چیست
سئو موبایل چیست

چگونه وب سایت خود را برای موبایل سئو کنیم؟

برای بهبود سئو موبایل خود، باید روی چند مورد تمرکز کنید:

  • اطمینان کامل را داشته باشید که سایت شما ریسپانسیومی باشد.
  • سرعت سایت خود را بهبود ببخشید.
  • کد JavaScript ، HTML و CSS را مسدود نکنید.
  • از مطالب میان بر یا پنجره های بازشو استفاده نکنید.
  • از ریدایرکت های بیش از حد استفاده نکنید.
  • ویوپورت صحیح را انتخاب کنید.
  • سازگاری با موبایل را تأیید کنید.
  • درباره سایت خود به گوگل بگویید.

مطالعه بیشتر: طراحی سایت در گوگل

محتوا و رسپانسیو بودن سایت

نسخه موبایلی شما اهمیت ویژه ای را دارا می باشد . شما به سایتی احتیاج  دارید که از نظر خزنده های موبایل گوگل زیبا و بهینه  شده باشد .پیشنهاد خود گوگل استفاده از سایت رسپانسیو می باشد .که بدون شک بسیار کاربردی است.

منظور از رسپانسیو بودن سایت یعنی کد نویسی سایت آن طوری نوشته شده باشد که ساختار سایت در تمام دستگاه ها روان باشد. یعنی محتوا و کد سایت یکی باشد اما در موبایل و دستکتاپ ظاهری متفاوت داشته باشد.

از آنجایی که در طراحی رسپانسیو یک فایل کد برای سایت وجود دارد .دیگر  احتیاجی به این نیست که کار سئو اضافه ای را برای نسخه موبایل انجام دهید. و یا نگران این باشید که محتوا در نسخه موبایل گم شده است.

با وجود تمام این  مطالبی که ذکر شد هنوزهم افرادی وجود دارند . که سایت خود را فقط برای نسخه دسکتاپ طراحی می کنند .در حالی که محتوا ، گرافیک ، تصاویر و ویدیو ها در نسخه موبایل رسپانسیو نیستند.

سئو موبایل چیست
سئو موبایل چیست

بهبود سرعت سایت در موبایل

سرعت صفحه ها در نسخه موبایل، به دلیل مسائل مربوط به سخت افزار نسبت به نسخه دسکتاپ از اهمیت بالا تری  برخوردار است. علاوه بر کم کردن حجم تصاویر، شما باید کد های سایت را تا حد امکان کاهش دهید. می توانید از کش مرورگر یا CDN (مانند Cloudflare ) هم بهره ببرید. ریدایرکت ها هم در کاهش سرعت تمامی صفحه های سایت موثرخواهند بود .

در زمان های قبل برخی موبایل ها کد های CSS , JavaScript یا عکس ها را پشتیبانی نمی کردند. به همین خاطر برخی وب مسترها آن ها را بلاک می کردند. تا در نمایش سایت مشکل ایجاد نشود. امروزه این مشکل دیگر وجود ندارد.و بات های Smartphone گوگل، برای بررسی سایت شما باید به این پارامتر ها دسترسی داشته باشند. این کدها گوگل را راهنمایی می کند تا متوجه این شود که شما اصول سئو موبایل را در سایت خود رعایت می کنید.

کد ها را کم کنید

هر درخواستی که سایت شما انجام می دهد در سرعت سایت موثر می باشد .شما باید روی کاهش این درخواست ها کار کنید. یکی از روش های انجام این کار و بهبود سئو موبایل، کم کردن و کوچک کردن ان ها می باشد. این به این  معنا می باشد که گروه شما و دارایی های مشترک مانند JavaScript و CSS را به هم لینک می دهد. در کل ، مرورگر مجبور می شود پرونده های کمتری را بارگیری کند. که منجر به سایت سریع تر می شود. اجرای این کار سخت به نظر می رسد.

کاهش ریدایرکت ها

یک ریدایرکت یا تغییر مسیر، بازدید کننده را از یک صفحه درخواست شده به صفحه دیگر راه نمایی می کند .چون که صفحه درخواست شده .منتقل شده یا حذف شده است. گر چه اگر ریدایرکت به خوبی انجام شود، به یک تجربه کاربری خوب منجر می شود.

اما هرچقدر از ریدایرکت ها بیشتر استفاده کنید، سرعت سایت شما کندتر می شود و این برای سئو موبایل سایت شما مناسب نخواهد بود. تغییر مسیرهای بی پایان انجام ندهید.همین طور ، سعی کنید لینک هایی را در آن نقطه به پست های حذف شده که به پست های جدید هدایت می شوند، نگه ندارید. همیشه لینک مستقیم ایجاد کنید.

 

دارایی هایی مانند JavaScript ، HTML  و CSS را مسدود نکنید

ما قبل هم  این را ذکر کرده ایم و مدام آن را خواهیم گفت: دارایی هایی مانند JavaScript ،  HTML  و CSS را مسدود نکنید. با این کار دسترسی گوگل به سایت شما بسیار سخت تر می شود و این می تواند منجر به رتبه بندی نامناسب شود.  گوگل سرچ کنسول خود را بررسی کنید تا ببینید آیا منابع را مسدود کرده اید یا خیر.

ویوپورت صحیح را انتخاب کنید

Viewport عرض صفحه دستگاه مورد استفاده برای مشاهده آن را تعیین می کند. با مشخص کردن یک نمای درست ، اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان با دستگاه های خاص نسخه مناسب سایت شما را دریافت می کنند. اگر این کار را انجام ندهید، و امکان دارد شما فقط سایت دسکتاپ خود را به یک کاربر تلفن هوشمند با صفحه نمایش کوچک نشان دهید.

سایت خود را آزمایش کنید و آن را به گوگل معرفی کنید

قبل از شروع به کار بر روی سئو موبایل خود، باید تست قابلیت استفاده از تلفن همراه را در گوگل انجام دهید. تا مشاهده کنید که از کجا باید شروع کنید. در طی کار خود، باید آزمایش موبایل فرند لی را ادامه دهید تا مشاهده کنید که آیا چقدر پیشرفت می کنید. اگر سایت شما بهینه شده باشد. باید این موضوع را به گوگل بگویید تا بررسی و نمایه سازی شود. برای بالا بردن عملکرد سایت خود از Search Console استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: سئو خارجی سایت

مقایسه سئو موبایل و سئو دسکتاپ : شیاهت و تفاوت ها

سئو موبایل و دسکتاپ عملکرد مشابهی  باهم دارند و تقریبا هدف در هر دو یکی می باشد . اگر محتوای مرتبط و رتبه داری ندارید ، تمرکز اصلی در هر دو نسخه بر روی محتوا است.

تجربه کاربری هم در هر دو نسخه برای سئو مهم می باشد، شما باید مطمئن شوید که محتوای شما به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن توسط کاربر در سایت پیدا می شود و در دسترس است.

تمرکز بر عملکرد جهانی هیچ کس از سایتی که محصولاتش برای سال 1995 بوده خرید نمی کند پس به تاریخ جهانی و آپدیت بودن توجه کنید. در سئو نسخه دسکتاپ معمولا تمرکز بر روی نسخه بزرگ و عمومی وب می باشد و بهینه سازی برای کلمات کلیدی خاص بدون توجه به موقعیت جغرافیایی صورت می گیرد.

اما سئو موبایل روی جستجوی محلی تمرکز دارد. به این علت که جستجوی موبایل ذاتا براساس موقعیت جغرافیایی انجام می شود. گوگل موقعیت و مکان مشتریان را هنگام جستجو می فهمد و شما در تلاش هستید تا در زمان درست نتیجه مورد نظر را به آن ها برسانید.

سئو موبایل چیست
سئو موبایل چیست

سئو موبایل از جنبه تکنیکال و فنی

حالا می خواهیم به موارد تکنیکال سئو موبایل توجه کنیم. زمانی که می خواهید المان های سئو را در یک صفحه برای موبایل دقیقا مشابه دسکتاپ بهینه کنید .این روند را با تگ H1 ، محتوا ، متن جایگزین عکس یا alt ، URL ها و توضیحات متا شروع می کنید. توصیه می کنیم به برچسب ها ، عناوین و توضیحات توجه ویژه داشته باشید.

صفحهات نتیجه های جستجو در موبایل اطلاعات را اندازه نتایج سرچ دسکتاپ نشان نمی دهد ، بنابر این عنوان ها و توضیحات شما بسیار کوتاه تر می شوند. از مهارت های بازرایابی برای نوشتن توضیحات متا کوتاه و قانع کننده استفاده کنید. تا هنگام حضور در نتایج جستجو موبایل احساس بهتری را به کاربر منتقل کنید تا به طور بهتری مورد بازدید قرار گیرید.

رسانه‌های اجتماعی و سئو موبایل

گرچه گوگل رسانه ‌های اجتماعی را به‌ عنوان یک عامل مستقیم برای رتبه ‌بندی فهرست نمی ‌کند، تحقیقات دیگر نشان می ‌دهد که ارتباطات قوی بین رسانه‌ های اجتماعی و رتبه ‌بندی موتور جستجو وجود دارد.

طبق گفته comScore ، حدود ۸۰ درصد از زمان رسانه ‌های اجتماعی برای دستگاه ‌های موبایل صرف می‌شود. این بدان معنا می باشد که شما نمی ‌توانید نقش دستگاه‌ های موبایل را در بهبود سیگنال‌ های اجتماعی نادیده بگیرید.

یکی از راه‌ های آسان برای افزایش این کار این می باشد . که افراد بتوانند مطالب شما را با استفاده از دکمه‌ های اشتراک اجتماعی به اشتراک بگذارند. از آن جا که شما کاربران موبایل را هدف قرار می‌دهید. مطمئن شوید که دکمه ‌های به اشتراک‌ گذاری شامل  سیستم‌ های پیام‌ رسان هایی همچون : مسنجر فیس بوک و واتساپ و… برای هر مطلب قرار داده شده باشد

چگونه ترافیک موبایل را بررسی کنم؟

برای مشاهده ترافیک موبایل به Google Analytics وارد شوید و به گزینه  Audience »Mobile بروید. شما می‌ توانید درصد ترافیک وب ‌سایت را به ‌صورت تفکیک ‌شده در دسکتاپ، تبلت و دستگاه‌ های موبایل مشاهده کنید.

شما می‌ توانید داده‌ های دوره‌ های مختلف را با انتخاب تاریخ روی  صفحه بررسی کنید. در بیشتر موارد، درصد ترافیک موبایل در مقایسه با سال گذشته افزایش ‌یافته است.

مطالعه بیشتر: طراحی سایت بدون کدنویسی

سئو موبایل چیست?

این  بهینه ‌سازی نسخه موبایل سایت  اشاره دارد. همین طور تمرینی جهت بهینه‌ سازی مطلب های وب سایت شما برای رسیدن به رتبه ‌بندی مناسب  در نتیجه های  موتورهای جستجو می‌باشد. بهینه ‌سازی نسخه موبایل باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت شما می شود. موتورهای جستجو بسیاری موجود است .ولی در بحث سئو موبایل ،موتور جستجو گوگل نقش مهمی را به همراه دارد.

چگونه ترافیک موبایل را بررسی کنم؟

برای مشاهده ترافیک موبایل به Google Analytics وارد شوید و به گزینه  Audience »Mobile بروید. شما می‌ توانید درصد ترافیک وب ‌سایت را به ‌صورت تفکیک ‌شده در دسکتاپ، تبلت و دستگاه‌ های موبایل مشاهده کنید.
شما می‌ توانید داده‌ های دوره‌ های مختلف را با انتخاب تاریخ روی  صفحه بررسی کنید. در بیشتر موارد، درصد ترافیک موبایل در مقایسه با سال گذشته افزایش ‌یافته است.

چگونه وب سایت خود را برای موبایل سئو کنیم؟

اطمینان کامل را داشته باشید که سایت شما ریسپانسیومی باشد.
سرعت سایت خود را بهبود ببخشید.
کد JavaScript ، HTML و CSS را مسدود نکنید.
از مطالب میان بر یا پنجره های بازشو استفاده نکنید.
از ریدایرکت های بیش از حد استفاده نکنید.
ویوپورت صحیح را انتخاب کنید.
سازگاری با موبایل را تأیید کنید.
درباره سایت خود به گوگل بگویید.

4.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با ما