آموزش گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) به  سرویس رایگانی می گویند. که توسط Google ارائه می شود. هدف این سرویس، بررسی و ارزیابی وب ‌سایت ها در قسمت نتایج جستجوی گوگل می باشد. یعنی از طریق این سرویس، می توانید وضعیت وب ‌سایت خود در قسمت نتایج جستجوی گوگل را بررسی کنید و در هر زمان که دچار مشکلی شدید می توانید آن را برطرف کنید.

گوگل سرچ کنسول مجموعه ‌ای از ابزارها و گزارش است که به مدیران وب سایت کمک شایانی می کند. تا به بررسی، مدیریت و بهبود جنبه های  متنوع  سئو سایت بپردازند. گوگل سرچ کنسول نه تنها می تواند. به شما در تشخیص هرگونه مشکل فنی در سئو کمک کند. بلکه محبوب ‌ترین صفحه های  سایتتان در گوگل را هم به شما نمایش می دهد. سرچ کنسول به صورت کلی به شما کمک می‌ کند ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهید.

این کنسول یکی از بهترین ابزارهای موجود برای سئو به حساب می آید . این ابزار تا سال ۲۰۱۵ با نام گوگل وب مستر تولز شناخته شده است. سپس بعد از گذر زمان نام آن را گوگل سرچ کنسول نامیدند. گوگل سرچ کنسول کاملاً رایگان هست و هر وب سایتی، صرف نظر از پلتفرمی که بر روی آن ساخته شده است، می تواند از آن استفاده کند.

وب مستر تولز مهم ‌ترین سلاح شما در خط مقدم سئو می باشد. این ابزار به شما کمک می‌ کند تا عملکرد وب سایت خود در گوگل را بسنجید. این ابزار به شما کمک می‌کند. صفحات پر طرفدار وب سایت خود را شناسایی کنید و وضعیت رتبه سایت برای کلمات مختلف را بررسی کنید. می ‌توان فهمید چه سایت ‌هایی به سایت شما بک لینک داده‌‌ اند.

 کسانی که به گوگل سرچ کنسول احتیاج دارند:

مالکین وب سایت :

حتی اگر بلد نیستید که چطور باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. بهتر است برای افزایش بازدید گوگل خود با آن آشنا بشوید. احتمالا بتوانید با استخدام یک مدیر وب‌ سایت این کار را به او بدهید. اما فکر خوبی است که حداقل با موارد اساسی آن آشنایی داشته باشید.

متخصصین سئو :

افرادی که بر روی بازاریابی اینترنتی متمرکز هستند. به این ابزار سئو احتیاج  دارند که به آن ها کمک می‌کند. تا بر افزایش ترافیک سایت با جستجوی گوگل نظارت داشته باشند. این متخصصان افزایش رتبه در جستجوی گوگل را کنترل می کنند. و تصمیمات درستی را در خصوص نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو اتخاذ کنند.

مدیر ‌سایت :

به عنوان مدیر سایت، شما باید از سلامت سایت خود اطمینان داشته باشید. زیرا  گوگل وب مستر تولز یا همان ابزار گوگل کنسول این امکان را به شما می‌ دهد تا سایت خود را نظارت کنید. و یا  مشکلات رخ داده را مشاهده کنید و از مشکلات امنیتی مثل  ورود بد افزار به سایت، می توانید سریع مطلع شوید.

برنامه‌ نویس :

اگر شما طراح و برنامه‌ نویس سایت می باشید، کنسول گوگل به شما این کمک را می ‌کند تا بعضی  از مشکلات رایح در کد نویسی، نظیر خطا در داده ‌های ساخت یافته را برطرف کنید‌.

آموزش گوگل سرچ کنسول
آموزش گوگل سرچ کنسول

بخش‌ های مختلف گوگل سرچ کنسول

تا این جای کار گوگل سرچ را با موفقیت روی وب سایت خود انجام دادید و آماده شروع کردن بررسی ویژگی ‌ها و بخش های متنوع  این ابزار هستید. در سرچ کنسول دامنه ‌ای از گزارش های مختلف موجود است  که می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. و اطلاعات مفیدی را استخراج کنید.

گزارش‌ های موجود برای ارائه بینش های مختلف در سایت شما طراحی شده است. در ادامه به بررسی قسمت ‌های مختلف این ابزار و کارکرد هریک از این بخش ها و نحوه استخراج گزارشات پر داخته ایم .با ما در ادامه مطلب همراه باشید…

  • Clicks:

Clicks بیانگر تعداد کلیک‌ هایی می باشد که بر روی یکی از صفحه های سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل بعد از جستجوی یک کلمه کلیدی انجام شده است.

  • Impressions:

به تعداد دفعاتی که یک صفحه از سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود می گویند. معمولا تعداد Impression ها از تعداد کلیک ها بیشتر می باشد. چون که اکثری از کاربران امکان دارد. علی رغم دیدن سایتتان در صفحه نتایج جستجو روی لینک سایت شما کلیک نکنند.

  • Click-Through Rate (CTR) یا نرخ کلیک:

نسبت تعداد دفعه هایی که کاربران روی لینک سایت شما کلیک کرده اند به تعداد نمایش در صفحه جستجو (Impression) نرخ کلیک می گویند. به عبارت آسان تر حاصل عبارت    Clicks/Impressions = CTR می باشد.

مثلا اگر سایت شما ۱۰۰ بار در صفحه جستجو برای کلمه «سئو» دیده شده باشد و ۱۰ بار روی لینک سایت شما کلیک شده باشد. نرخ کلیک سایت شما برای کلمه سئو ۱۰ درصد می شود

.

  • Average Position یا میانگین رتبه:

بیانگر میانگین رتبه سایت شما برای کلمه یا کلمات کلیدی می باشد. این عدد به صورت میانگین است  چون که معمولا رتبه سایت شما بسته به موقعیت کاربران و دستگاه مورد استفاده کاربر در جستجوهای مختلف در گوگل متغیر است.

الان که با اصطلاحات مهم در سرچ کنسول آشنا شدیم با هم به بررسی گزارشات و قسمت های مختلف این ابزار می پردازیم.

گزارش اجمالی (Overview Report)

اولین بخشی که در سرچ کنسول پس از باز کردن  مشاهده می‌ کنید. قسمت گزارش اجمالی می باشد. همان طور که از نام آن پیداست، در این بخش گزارشی اجمالی از وضعیت کلی سایت خود و تعداد کلیک های دریافتی در نتیجه های جستجوی گوگل خواهید داشت. در قسمت Performance Report تعداد کلیک های دریافتی از صفحه جستجوی گوگل را می توانید مشاهده کنید.

گزارش عملکرد (Performance Report)

در بخش گزارش عملکرد، می‌ توانید داده‌ های موجود را به  روش های متنوعی  گروه بندی کنید. و به نمایش در بیاورید. به عنوان نمونه ، می توانید نتایج را بر اساس URL ، بر اساس دستگاه و براساس کشور ببینید.

این اطلاعات به شما کمک می ‌کند تا عملکرد سایت خود را در گوگل بررسی کنید .و تغییرات غیر منتظره در رتبه‌ صفحات را ردیابی کنید. همین طور می‌ توانید نتایج را بر اساس کلید واژه‌ های گوناگون بررسی کنید.

بررسی نتایج بر اساس کلید واژه قابلیت ارزشمندی در اختیار شما قرار می ‌دهد. که می ‌توانید از آن به عنوان  بهبود رتبه بندی و بهینه سازیظظظ صفحات و بازبینی در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی سایت استفاده کنید.

اضافه کردن نقشه سایت به گوگل سرچ کنسول

برای ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول  منوی سمت چپ گزینه «Sitemaps» را انتخاب کنید. در باکس مشخص شده، آدرس سایت  را وارد کنید و روی دکمهSubmi  کلیک کنید . در اخر  پس از گذشت چند ساعت وضعیت نقشه سایت ثبت می شود. و در قسمت Submitted sitemaps نمایش داده خواهد شد.

بازرسی آدرس (URL Inspection)

با وارد کردن آدرس هر صفحه در این قسمت می‌ توانید وضعیت این صفحه و نحوه رندر شدن صفحه توسط گوگل را ببینید. در صورتی که یک مطلب جدید در سایت را انتشار داده آید. یا تغییراتی در یکی از صفحات سایت ایجاد کرده است. می ‌توانید با استفاده از این قسمت گوگل را از آخرین تغییرات یا انتشار مطلب جدید مطلع کنید.

با رفتن به تب Coverage می ‌توانید اطلاعات دقیق تری در مورد نحوه مشاهده آدرس وارد شده توسط ربات گوگل داشته باشید. در ضمن می ‌توانید زمان آخرین بررسی صفحه توسط ربات گوگل و دستگاه مورد استفاده برای بررسی صفحه را مشاهده کنید.

آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

برای شروع آموزش سرچ کنسول باید اول در گوگل سرچ کنسول ثبت نام کنید.

گرفتن کد تایید گوگل در کنسول جستجوی گوگل

در قسمت بعدی باید راهی را برای تایید وب سایت خود انتخاب کنید. همان طور که گفته شد روش‌ های متعددی برای این کار موجود است. اما در این مقاله، ما از آسان ترین روش یعنی HTML tag استفاده می کنیم.

با کلیک بر روی HTML tag یک قطعه کد به شما نمایش داده می شود. کد را کپی کرده و آن را در بخش کد های سایت بین تگ های <head> قرار دهید. بعد از قرار دادن کد بر روی Verify کلیک کنید.

آموزش گوگل سرچ کنسول
آموزش گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

این ابزار گزارش های زیادی را برای بررسی نحوه عملکرد سایت در اختیار ما قرار می دهد. بنابراین با این اطلاعات می توانید به آسانی متوجه شوید که کدام یک از صفحات، ترافیک بیشتر و کدام یک ترافیک را کمتری دارد.

در این ابزار، ترافیک واقعی کلمات کلیدی و رتبه بندی های گوگل در مورد هر کلمه به راحتی قابل مشاهده می باشد.

سرچ کنسول اطلاعاتی دارد که تقریبا هیچ ابزار دیگری از آن اطلاعات بر خوردار نیست. برای نمونه  ما از طریق آن می توانیم متوجه شویم که:

  • کاربران چه کلماتی را در گوگل جستجو کردند و به سایت ما دسترسی پیدا کردند.
  • از هر کلمه کلیدی دقیقا وارد کدام صفحه سایت ما شده اند؟
  • ما چه رتبه ای در نتایج جستجو روی کلمات داریم
  • وضعیت افت و وضعیت رشد جایگاه کلمات کلیدی ما در گوگل طی زمان های مختلف چگونه است؟
  • مشکلاتی از جمله صفحات 404 در سایت در چه آدرس هایی موجود است.
  • آیا سایت هک یا توسط گوگل جریمه شده است؟

خزنده های گوگل همیشه در سایت ما وجود دارند. حتی زمانی که ما وارد سایت نشده ایم. پس هر اتفاقی که در سایت می افتد، گوگل اولین کسی است که متوجه این اتفاقات می شود.

اگر سایت به هر دلیلی دچار مشکل شود، گوگل از آن اطلاع می یابد. و مشکلات را از طریق گوگل وب مستر تولز یا گوگل سرچ کنسول به ما نشان می دهد.

آموزش گوگل سرچ کنسول
آموزش گوگل سرچ کنسول

مزیت های استفاده از گوگل سرچ کنسول

در ادامه مطلب ما شما را با مزیت ها و کاربرد های گوگل سرچ آشنا می کنیم .ما را دنبال کنید :

  • به شما کمک می کند تا صفحات پر ترافیک خود را به آسانی شناسایی کنید.
  • با کمک این ابزار می توانید نرخ بالای کلیک (CTR) در بعضی از صفحات سایت و محتوا ها را تشخیص دهید.
  • نرخ متوسط CTR را در بعضی از صفحات سایت پیدا کنید.
  • با کمک این ابزار می توانید نرخ CTR سایت خود را به مرور زمان کنترل کنید.
  • می توانید تغییرات سایت را به مرور زمان بررسی کنید.
  • میانگین موقعیت سایت در نتایج جستجو را در طول زمان مشاهده و بررسی کنید.
  • عملکرد جستجوی سایت خود را در کشورهای مختلف با هم مقایسه کنید.
  • با کمک این ابزار می توانید دلایل ایندکس نشدن برخی از صفحات سایت را مشاهده کنید.
  • می توانید تعداد صفحات فهرست بندی شده و خطا های نمایه سازی در سایت را بررسی کنید.
  • مشکلات مرتبط با باز شدن سایت در تلفن همراه را شناسایی کنید و آن ها را برطرف سازید.
  • می توانید میزان لینک های کلی سایت را از طریق این سایت به راحتی مشاهده کنید.
  • از طریق این ابزار می توانید مشخص کنید کدام URL بیش ترین بک لینک را دارد.
  • می توانید سایت هایی که بیش ترین لینک خروجی و ورودی به سایت شما را دارند، شناسایی کنید.

برای سئو خارجی سایت می توان گفت که معرفی لینک سایت شما یا تبلیغات سایت و به صورتی سایت هایی کیفیت محتوای سایت شما را تایید می کنند را شامل می شود. به زبان ساده سئو خارجی، عمده اقدامات پیرامون لینک سازی (Link Building) برای وب سایت شما می باشد. سئو خارجی سایت از مهم ترین اقدامات بهینه سازی وب سایت و کسب رتبه در گوگل محسوب می شود.

 

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با ما